Známe-li historii, rozpoznáme to dobré v současnosti a umíme nahlédnout do budoucna.
Stále těžíme z dob minulých. Přežili jsme žraločí fázi trhu s mizivou kvalitou. Zvládli jsme se obchodně prodrat i s mizernými znalostmi a nulovým vedením. Díky houževnatosti jsme překonali stovky odmítnutí a dál volali cizím klientům s tentokrát jiným finančním poradenstvím. V tom všem jsme vyrostli, vzdělali se a trochu zmoudřeli. Dokázali jsme se osamostatnit, a to jak finančně, tak mentálně. Stále cítíme obchod na sto honů a milujeme osobní jednání s klienty. Nervují nás problémy a cítíme odpovědnost za výsledek. Milujeme sladké dotažení velkého obchodu a upřímné poděkování. Už dávno neprodáváme, není co. S klienty se bavíme o životě a obchod se vytváří sám. Není třeba nic tlačit. Vybudovali jsme pevné vztahy, které nás dost baví a nadále živí. To je náš základ z dob minulých. Je to náš největší poklad.
Druhou nohou našlapujeme do budoucna, do světa s dominantním vlivem internetu a vysokou mírou pohodlí. Budujeme si profily na sociálních sítích a profesních webech, sdílíme internetový obsah a vytváříme povědomí o své činnosti. Snažíme se pracovat na naší přidané hodnotě, kterou pro další přežití vnímáme jako rozhodující. Používáme technologické nástroje, abychom lépe a efektivněji obsloužili své klienty. Ti si nás v budoucnu pravděpodobně najdou přes internet, rychle si o nás něco načtou, pohledají recenze a nějaké srovnání. Prohodí s námi pár mailů nebo zpráv na sociální síti, možná dáme call a potom uděláme obchod. Tito lidé jsou naší budoucností a my se pro ně nechceme stát minulostí.
Stále se dotýkáme obou světů. Ten minulý nás stvořil, ten budoucí tvoříme my. K úspěchu jsou ale třeba oba, jeden nestačí. Vlastnosti z dob žraloků nám dávají obchodní drive a sílu; umění pracovat s technologiemi a internetem potom budoucí potenciál a trochu příjemného komfortu. Poradcům, kterým chybí plavání s žraloky, se dnes nedaří obchodně začít. Ti, kteří neovládají technologie, pomalu a nevyhnutelně končí. Ti, co mají obojí, jedou. Myslíme si, že o budoucím přežití oboru finančního poradce rozhodne jeho přidaná hodnota, o samotném přežití poradců jejich schopnost učit se a přizpůsobovat se novým trendům. Ten, kdo pouze předkládá kalkulace, bude pohlcen postupně lepšími a vyspělejšími algoritmy internetových sjednávačů a mobilních aplikací. Ten, kdo buduje vztahy, důvěru, přidanou hodnotu a klientům šetří čas, má svoji roli i v budoucnu.
Delegování je umění, kterému se celý obor teprve učí. Je nové pro nás i naše kolegy. Je velmi těžké opustit zavedený zvyk, kdy si všechno raději udělám sám. Delegování je namáhavé, drahé a zpočátku únavné. Později ale přináší úlevu, která odemyká nový potenciál. Když Broker Trust prováděl rozhovory s několika nejúspěšnějšími poradci své sítě, tak shodně jako zlomový bod kariéry označili zapracování asistentky. Budoucí obraz profi poradce vnímáme jako praxi, kde pracuje sám poradce a několik konzultantů, kteří pomáhají zpracovávat obchodní případy.
Od obrazu poradce z období žraloků je to obrovský skok. Trh prodělal za 15 let velký kus cesty. V průběhu své kariéry jsem vždy patřil k těm úspěšnějším v oboru, ale zdaleka ne k těm nejlepším. To, jak moje praxe vypadá nyní, bych si na počátku nedovedl představit. Nejlepší finanční poradci již dnes pro zpracování obchodů zaměstnávají jednoho a více asistentů. Je možné, že za 15 let to bude standard i pro moji obchodní úroveň. Trochu mi při té představě běhá mráz po zádech. 15 let je ale dlouhá doba, tak uvidíme, kam nás trh posune. Jedno je jisté, těším se.